پیچو مهره خشکه چیست

واژه خشکه مترادف واژه فولاد در فارسی می باشد . بنابراین منظور از پیچ خشکه همان پیچ فولادی است . مثلا آنچه به عنوان پیچ خشکه 8.8 در بازار رواج دارد ، پیچ فولادی گرید 8.8 می باشد . همین طور پیچ خشکه 10.9 ، پیچ فولادی گرید 10.9 می باشد . مهره خشکه نیز همان مهره فولادی است البته درجه سختی یا گرید مهره با یک عدد نمایش داده می شود و بجای گرید از کلاس نام برده می شود . بنابراین می گوییم مهره کلاس 8 یا مهره کلاس 10. مهره خشکه HV همان مهره فولادی کلاس HV10 است که به آن مهره خشکه گوشدار نیز می گویند . 

کاربرد پیچ و مهره خشکه

کاربرد پیچ و مهره خشکه چیست

برای پیچ های فولادی و آهنی از انواع پوشش ها نظیر آبکاری گالوانیزه سرد،گالوانیزه گرم ،داکرومات و … استفاده میشود که در این میان برای پیچ خشکه گرید 10.9 نباید از گالوانیزه گرم استفاده کرد چرا که باعث ایجاد ترک های هیدروژنی در سطح پیچ میگردد

موارد مصرف:صنایع نفت و گاز وپتروشیمی ،صنعت ساختمان، پل سازی ،سوله ،سازه ،اسکلت فلزی و…

یکی از پر کاربرد ترین پیچها ، پیچ خشکه است.پیچ های فولادی بیشتر کاربرد صنعتی و ساختمانی دارند . مانند انواع سازههای فلزی ، سوله ها ، صنایع پل سازی و نیز پالایشگاهی ، ماشین آلات و بسیاری از صنایع دیگر.

پیچ و مهره خشکه

پیچ و مهره خشکه

پیچ و مهره خشکه درواقع همان پیچ آهنی است با این تفاوت که پیچ خشکه از نوع مفتول فولادی است که سخت کاری شده است ، پیچ خشکه 8.8 یک بار سخت کاری شده است.

پیچ های خشکه در گرید های 8.8 و 10.9 و 12.9 تولید می شوند که هر کدام از پیچ خشکه کاربرد های خاص و بسیاری دارند که پر کاربرد ترین آن ها پیچ خشکه 8.8 می باشد.

تولید پیچ و مهره خشکه

نحوه تولید پیچ خشکه :

نحوه تولید پیچ خشکه بدین صورت است که ابتدا از مفتول CK45 استفاده می شود و پس از کشش و قالب گیری در دستگاه مخصوص پیچ خشکه تولید می شود.

 

پیچ های خشکه به صورت نیم دنده و تمام دنده تولید می شود که هر دو آن ها کاربرد های زیادی دارند و بر خلاف پیچ های آهنی که نوع نیم دنده ی آن کاربرد ندارد در پیچ های خشکه اتفاقا نوع نیم دنده ی آن کاربرد های بیشتری هم دارد,همچنین پیچ های خشکه در دنده های میلیمتر معمولی و دنده درشت و دنده اینچی تولید می شود که نوع دنده میلیمتر آن پر مصرف ترین نوع آن ها می باشد اما از نوع دنده درشت  و اینچی هم در مصارفی همچون خودرو سازی  و….. استفاده می شود.

این پیچ ها را علاوه بر نوع خود رنگ یا همان سیاه آن به صورت گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات استفاده می شود.